Page 55 - Microsoft Word - τελικό αρχείο

Basic HTML Version

Φασισμός και εκπαίδευση: Χώρος επώασης του αυγού του φιδιού;
Καραμανώλη Ε.
Κοινωνίας Δρώμενα, τ. 2, 2014
55
τραγωδίες του παρελθόντος και να βοηθήσουμε να
μην ξανασυμβούν (Μπρεντάνου, 2013).
Πράγματι, η άμβλυνση του φαινομένου της
διάδοσης και ανάπτυξης της κάθε μορφής
φασιστικής ιδεολογίας και οργάνωσης μπορεί να
επιτευχθεί μέσα από την εκπαίδευση. Για το λόγο
αυτό είναι απαραίτητο να δημιουργηθεί ένα
σχολείο ανθρωποκεντρικό που θα είναι σε θέση να
αγωνιστεί για την άμβλυνση των κοινωνικών
ανισοτήτων και τη θωράκιση της κοινωνίας
απέναντι στη φασιστική βία. Αυτό το σχολείο ίσως
να μην απαλλαχθεί από φασίστες μαθητές, αλλά η
δημοκρατία θα είναι τόσο ισχυρή, που θα τους έχει
μετατρέψει σε μια ακίνδυνη εκδοχή ιδεών. Μόνο
μια κοινωνία ιστορικά εγγράμματη, ουσιαστικά
δομημένη με δημοκρατικό πολιτισμό και με
κοινωνική συνείδηση είναι σε θέση να
αντιμετωπίσει επιτυχώς τα καρκινώματα του
φασισμού, να τα περιθωριοποιήσει και να μην
τραυματιστεί, γιατί ο φασισμός δεν ηττάται μόνο
στους δρόμους ή με την εκλογική διαδικασία,
ηττάται με τη διαμόρφωση όρων συλλογικής
ιστορικής αυτογνωσίας (Κόκκινος, 2011). Γιατί στη
φασιστική ιδεολογία δεν αντιπαρατίθεται καμιά
άλλη βία, είναι αυτή η ίδια ό,τι πιο βίαιο έχει
γνωρίσει ποτέ η ανθρωπότητα.
Βιβλιογραφία
Βασιλάκης, Μανώλης (1998), «Ο Φύρερ και ο
Ντούτσε»,
Αντί,
664, 16-19
Burnley, Tonya & Wilburn, Stacy, (2004),
Teacher’s
Guide. Fascism. Grades 5-12
, Hawthorn, NY:
Sunburst Visual Media
Caplan, Richard & Feffer, John, [eds.] (1986),
Europe’s New Nationalism. States and Minorities
in Conflict
, New York: Oxford University Press
Γεωργιάδης, Νικόλαος (2011), «Η απόκρυψη της
αλήθειας στη σχολική Ιστορία: Από την
αντίσταση στη δικτατορία των
συνταγματαρχών»,
Τα εκπαιδευτικά
, 99-100,
33-51
Ευρυγένης, Δημήτριος (1985),
Εξεταστική Επιτροπή
για την άνοδο του φασισμού κι του ρατσισμού
στην Ευρώπη. Έκθεση για τα αποτελέσματα των
εργασιών
, Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο
Hobsbawm, Eric (1994),
Έθνη και Εθνικισμός. Από
το 1780 μέχρι σήμερα. Πρόγραμμα, μύθος,
πραγματικότητα
, μτφρ. Χρύσα Νάντρις, Αθήνα:
Ινστιτούτο του βιβλίου, Μ. Καρδαμίτσα
Κάββουρα, Δώρα (2013),
Διαμεσολαβήσεις του
φαινομένου του φασισμού σε σχολική τάξη
.
Ανακτήθηκε στις 15.02.2014 από το δικτυακό
τόπο:
http://www.arch.uoa.gr/fileadmin/arch.uoa.gr/
uploads/drast_hist/fasismos_ekpaid/kavvourad
ora.pdf
Κόκκινος, Γιώργος (1985),
Η φασίζουσα ιδεολογία
στην Ελλάδα. Η περίπτωση του περιοδικού
«Νέον Κράτος» (1937-1941)
, Αθήνα: Παπαζήση
Κόκκινος, Γιώργος (1998), «Η διδακτική της
Ιστορίας. Διεπιστημονικό, αλλά και αυτόνομο
γνωστικό αντικείμενο. Η ελληνική απόκλιση»,
Μνήμων, 20, 245-250
Κόκκινος, Γιώργος (2011), Μνήμη και τραύμα
: η
τοποθέτηση του Γιώργου Κόκκινου.
Ανακτήθηκε
στις 15.02.2014 από το δικτυακό τόπο:
http://kars1918.wordpress.com/2011/03/25/ko
kinos/
Κόκκινος, Γιώργος, Γατσωτής, Παναγιώτης και
Λεμονίδου, Έλλη (2012), «Ο Β΄ Παγκόσμιος
Πόλεμος στα σχολικά βιβλία Ιστορίας. Οι
περιπτώσεις της Ελλάδας και της Γαλλίας»,
Διεθνής και Ευρωπαϊκή Πολιτική
, 26, 217-242
Kühnl, Reinhard (1979),
Μορφές Αστικής
Κυριαρχίας. Φιλελευθερισμός - Φασισμός
,
μτφρ. Χρήστος Πατσάλης, Θεσσαλονίκη:
Εγνατία
Μαδεμλής, Ηλίας (2008), «Σχολικά εγχειρίδια
Ιστορίας: Μία πολιτική διακύβευση»,
Επιστημονικό Βήμα του δασκάλου
, 9, 65-71
Mann, Michael (2004),
Fascists
, New York, NY:
Cambridge University Press