Page 105 - Microsoft Word - τελικό αρχείο

Basic HTML Version

Το διαδίκτυο στην υπηρεσία της ισότητας των φύλων
Κόλλια Β.
Κοινωνίας Δρώμενα, τ. 2, 2014
105
Μέσα από ανεξάρτητα διαδικτυακά ειδη-
σεογραφικά μέσα, με αμεσότητα και με αναφορά
σε παραδείγματα, οι ακτιβιστές καταγγέλλουν ότι
η εγκληματική βία κατά των γυναικών στη
Βραζιλία, στο Μεξικό ή σε άλλες χώρες της αμερι-
κανικής ηπείρου, δεν αντιμετωπίζεται αποφα-
σιστικά από τις διωκτικές και δικαστικές αρχές, με
αποτέλεσμα τη διαιώνιση της ατιμωρησίας.
Αναδεικνύεται η στενή σύνδεση των δολοφονιών
γυναικών με σεξιστικά στερεότυπα που αντι-
στέκονται σθεναρά στην αλλαγή νοοτροπίας,
ειδικά στις χώρες της Λατινικής Αμερικής.
Μέσω του διαδικτύου πήρε έκταση το θέμα
της έκτρωσης λόγω προτίμησης φύλου, μια πρα-
κτική που συνεχίζει να εφαρμόζεται ή αναβιώνει,
σε σημείο που να έχει διαταράξει τη δημογραφική
ισορροπία σε κάποιες περιοχές του πλανήτη. Στην
Κίνα, την Ινδία, τον Καύκασο, αλλά και σε άλλες
περιοχές της Ασίας οι γεννήσεις τον αγοριών
υπερτερούν έως και κατά 10% έναντι των
κοριτσιών. Εμφανίζεται αντεστραμμένη η φυσική
τάση για μικρή αριθμητική υπεροχή των
γεννήσεων κοριτσιών, που κατορθώνει να εξισορ-
ροπεί την αντίστοιχη τάση για αυξημένη βρεφική
θνησιμότητα αγοριών. Αναχρονιστικά στερεότυπα
και ξεπερασμένα ήθη εγκλωβίζουν τις γυναίκες σε
ρόλους αναπαραγωγικής μηχανής και μάλιστα με
ύψιστο στόχο τη γέννηση των αρρένων διαδόχων,
ακόμη και αν χρειαστεί επιλογή της επιβίωσης του
εμβρύου με βάση το φύλο του.
Όμως η πληροφόρηση προέρχεται και από
εναλλακτικές διαδικτυακές πηγές που τροφο-
δοτούν οι ίδιοι οι χρήστες ή από το περιβάλλον
των θιγόμενων γυναικών. Περιπτώσεις κακο-
ποίησης και εγκληματικές ενέργειες κατά γυναι-
κών, που οι τοπικές κοινωνίες ίσως να αντιμετώ-
πιζαν με μεγαλύτερη ανεκτικότητα, ίσως ακόμη και
με ατιμωρησία των δραστών, βρήκαν παρα-
δειγματική τιμωρία σε συνέχεια διαδικτυακής
καταγγελίας και κινητοποίησης.
Το Δεκέμβριο του 2012 ο κτηνώδης ομαδικός
βιασμός μιας 23χρονης Ινδής φοιτήτριας σε ένα
λεωφορείο στο Νέο Δελχί, ο οποίος επέφερε και το
θάνατό της, προκάλεσε φρίκη σε όλο τον κόσμο. Ο
βιασμός αυτός ήταν ένας από τους χιλιάδες που
διαπράττονται στην Ινδία κάθε χρόνο, με την
πρωτεύουσα να κρατά τα θλιβερά σκήπτρα.
Αποτέλεσε όμως ένα σύμβολο που συνοψίζει τη
φρίκη αυτής της πράξης, ανοίγοντας τους ασκούς
του Αιόλου, αλλά και τους ειδησεογραφικούς
«πυλωρούς» σε όλο τον κόσμο.
Προκάλεσε μια άνευ προηγουμένου κοινωνική
κατακραυγή εντός και εκτός της χώρας, που
υποχρέωσε την Ινδία να θεσπίσει αυστηρότερο
νομικό πλαίσιο για το βιασμό και τη σεξουαλική
παρενόχληση. Στην ευαισθητοποίηση της παγκό-
σμιας κοινότητας, κεντρικό ρόλο έπαιξαν τα
ηλεκτρονικά μέσα ενημέρωσης που μετέδωσαν
την τραγική είδηση άμεσα σε όλο τον κόσμο, όπως
και εικόνες των εκτεταμένων διαδηλώσεων που
ξέσπασαν στο εσωτερικό της χώρας μετά το
συμβάν. Παράλληλα με το εν λόγω περιστατικό,
ξεκίνησαν να φθάνουν στη δημοσιότητα κι άλλες
αποτρόπαιες πράξεις, απόπειρες αυτοκτονιών
θυμάτων ομαδικών βιασμών, απόπειρες φόνου
θυμάτων από το θύτη, αλλά και ανατριχιαστικές
ιστορίες βιασμών και θανάτων βρεφών ανείπωτης
βαρβαρότητας.
Η κινητοποίηση των διαδικτυακών κοινοτήτων
και η πίεση της διεθνούς κοινής γνώμης οδήγησε
επίσημους φορείς να καταδικάσουν απερίφραστα
το φαινόμενο. Ο Γενικός Γραμματέας του ΟΗΕ
απηύθυνε έκκληση στην πολιτική ηγεσία της Ινδίας
να επισπεύσει τις κοινωνικές αλλαγές προκειμένου
να πάψουν οι γυναίκες να κακοποιούνται βάναυσα
και οι δράστες να παραμένουν ατιμώρητοι. Τόνισε
δε ότι τέτοια περιστατικά πλήττουν τη διεθνή
εικόνα της Ινδίας με αρνητικές συνέπειες ακόμη
και για την ανάπτυξη της χώρας.
Στην κινητοποίηση κατά των βιασμών συστρα-
τεύθηκαν ηθοποιοί της ισχυρής ινδικής κινημα-
τογραφικής βιομηχανίας, του Bollywood. Τον
Σεπτέμβριο του 2013 κυκλοφόρησε μέσω των
κοινωνικών δικτύων ένα βίντεο που παρωδούσε
την άποψη ότι το θύμα φταίει για το βιασμό.
Χρησιμοποιείται ο
σαρκασμός
ως μέσο για να
αποδομηθούν αρνητικά στερεότυπα που ευθύ-
νονται για τη θυματοποίηση των γυναικών.