Page 45 - Microsoft Word - τελικό αρχείο

Basic HTML Version

Οι «Κένταυροι» στην άνθηση του «Νεοφασισμού» εντός
Κουρουτζάς Χρ. & Παρασκευόπουλος Δ.
της ελληνικής κοινωνίας
Κοινωνίας Δρώμενα, τ. 2, 2014
45
δημοσιογραφικές πηγές «οι άνδρες, ηλικίας 23,
16,
και 17 ετών
, επιτέθηκαν χωρίς προφανή αίτια
στους τρεις Πακιστανούς, αρχικά διαπληκτίστηκαν
μαζί τους λεκτικά, αλλά δεν περιορίστηκαν μόνο σε
αυτό. Άρχισαν να τους πετροβολούν αλύπητα, με
αποτέλεσμα να τους προκαλέσουν –ελαφρά
ευτυχώς– τραύματα σε όλο το σώμα και να τους
στείλουν στο νοσοκομείο» (Δίκτυο Καταγραφής
Περιστατικών Ρατσιστικής Βίας, 24/07/2013).
Δευτερευόντως, δημοσιογραφικές έρευνες,
που έχουν δει το φως της δημοσιότητας, δημι-
ουργούν έντονο προβληματισμό αναφορικά με την
ύπαρξη εντός των σχολικών μονάδων, ανήλικων
τους οποίους διαπερνά μια αντίληψη που
συνδέεται άρρηκτα με τη «νεοφασιστική» ιδε-
ολογία.
Σε άρθρο της Δασκαλοπούλου (05/11/2012)
στην Εφημερίδα των Συντακτών με τίτλο «Σβά-
στικες στο θρανίο. Η Χρυσή Αυγή εισδύει στα σχο-
λεία» παρουσιάζονται βιωματικές απόψεις μαθη-
τών και εκπαιδευτικών πάνω στο ζήτημα. Μεταξύ
των όσων αναφέρονται ιδιαίτερη ανησυχία προ-
καλούν:
α) περιπτώσεις άσκησης βίας απέναντι σε
εκπαιδευτικούς με αντιφασιστικά φρονήματα (
ο
δάσκαλος Μιλιαζίμ Τζεμ ξυλοκοπείται στην Ξάνθη
γιατί κολλούσε αντιφασιστικές αφίσες
β) μορφές στοχοποίησης των εκπαιδευτικών,
εν παραδείγματι, «γιατί τόλμησαν να μιλήσουν στα
παιδιά για τον ναζισμό» ·
γ) προπηλακισμοί μαθητών με αντιφασιστικά
φρονήματα (
στο Ρέθυμνο, τάγματα εφόδου προ-
πηλακίζουν αριστερούς μαθητές και φοιτητές
στους δρόμους της πόλης
) ·
δ) συγκρούσεις μεταξύ μαθητών και άσκηση
ρατσιστικής βίας ως προέκταση ιδεολογικών δια-
φορών (
Έλληνας μαθητής της A’ Λυκείου μπήκε σε
μία τάξη στο Ηράκλειο Κρήτης και κάλεσε σε
«μονομαχία» τον Αλβανό συμμαθητή του ο οποίος
υπερασπίστηκε τα παιδιά που έγραψαν τα αντι-
φασιστικά συνθήματα
) ·
ε) δημιουργία φόβου προς τους μαθητές υπό
την απειλή επιβολής νεοφασιστικών ομάδων (
ένας
άλλος καθηγητής στην καρδιά της Αθήνας, τα Εξάρ-
χεια, απειλεί τους μαθητές του πως θα φέρει τη
Χρυσή Αυγή για να τα πλακώσει στο ξύλο
στ) μεταξύ των μαθητών παρεισφρέει η έννοια
της αντιπαλότητας (
αναφορά τοπικού μέσου
ενημέρωσης: ο προαύλιος χώρος του Πολύκλα-
δικού είχε μετατραπεί κυριολεκτικά σε αρένα,
αφού τα μέλη της ξυλοκοπούσαν άγρια τους αντι-
πάλους τους
ζ) δισταγμός καταγγελίας του φαινομένου από
πλευράς εκπαιδευτικών (
αν υπάρχουν πέντε
εκπαιδευτικοί που φτάνουν στο σημείο να καταγ-
γείλουν σε εμάς ένα περιστατικό, υπάρχουν άλλοι
95 που δεν μιλάνε
η) ενισχυτικό παράγοντα στην όλη διαδικασία
διείσδυσης του νεοφασιστικού δόγματος στους
νέους διαδραματίζουν τα μέσα κοινωνικής
δικτύωσης (
χτες ο συμμαθητής μου πόσταρε στο
[μέσο κοινωνικής δικτύωσης] φωτογραφία του με
τον [μέλος εθνικιστικής οργάνωσης]. Είναι σταρ και
είναι κουλ να φωτογραφίζεσαι μαζί του. Μετά θα
γίνει φίλος του [μέλος εθνικιστικής οργάνωσης] ή
θα ακολουθεί στο [μέσο κοινωνικής δικτύωσης]
την [μέλος εθνικιστικής οργάνωσης]. Μετά από
λίγο καιρό θα δεις ζωγραφισμένη στο θρανίο τη
σβάστικα ή στην τσάντα του την Αγιά Σοφιά με το
σύνθημα «θα ξαναγυρίσουμε, να την κοινω-
νήσουμε
).
Ανάλογοι προβληματισμοί γεννιούνται μέσα
από το άρθρο του Παπαδόπουλου (2013) στο οποί-
ο και επιβεβαιώνεται η παραπάνω εικόνα. Η
άποψη μαθητή Γ’ Λυκείου αναφορικά με την ύ-
παρξη νέων οι οποίοι αυτό-αποκαλούνται
εθνικιστές, αναλύεται ως μια «μόδα ενάντια στο
σύστημα». Οι συγκεκριμένοι νέοι πηγαίνουν στα
σχολεία, φορώντας ρούχα με χρώματα του Ελλη-
νικού Στρατού ή με σύμβολα σημερινής εθνι-
κιστικής οργάνωσης. Άλλος έφηβος αναφέρεται
στην άσκηση ρατσιστικής βίας (λέει χαρακτη-
ριστικά: «
Όποιον Πακιστανό βλέπουμε τον κυνη-
γάμε» και προσθέτει «Όσους λόγους έχει η Χ.Α. να
το κάνει έχουμε και εμείς
»). Όπως αναδεικνύεται
στο παραπάνω άρθρο σκοπός είναι η δημιουργία
φόβου προς τους υπολοίπους συμμαθητές και η